IISG

Reclamearsenaal

... Men vraagt naar nieuwe, pakkende originele en opvallende vormen, een attractieve tekening, een typerende lay-out, een aparte letter en een nieuw, bijzonder papier ...

De Papiermolen 21-5-1933 Deze tekst uit De papiermolen: tijdschrift voor de grafische vakken geeft goed aan wat er zoal in de omvangrijke collectie van het Reclamearsenaal te vinden is. Het Reclamearsenaal ontstond in 2001 uit de fusie van het Nederlands Reclamearchief (1981) en het Nederlands Reclame Museum (1975).
De collectie van het Reclamearsenaal is voor een groot deel gesorteerd, geplaatst en beschikbaar gemaakt. In de Online catalogus is de collectie met ruim 9000 beschrijvingen van affiches, klein drukwerk, advertenties, bioscoopdia's, boeken, brochures, periodieken en de advertentie-plakboeken, geïntegreerd te vinden en afzonderlijk onder de collectiecodes NRM en RA. Dit materiaal en nog veel meer is ook raadpleegbaar op de website www.reclamearsenaal.nl.

Van Houten's Cacao, 1898 De circa 8000 affiches, verschenen vanaf het einde van de negentiende eeuw tot vandaag, zijn beschreven op product, bedrijf en titel. De collectie bevat veel prachtige affiches en reclames van Van Nelle, Philips, Verkade, Van Houten, Tomado, theateraffiches van Charles Verschuuren jr, filmaffiches van Joop van den Berg en tabaks- en drankreclame van Frans Mettes. Op deze pagina's is een tentoonstelling te vinden van een selectie uit de collectie.

B. Knol, Denkbeelden over reclame De boeken, brochures en tijdschriften, zo'n 700 in totaal, zijn allemaal opgenomen, ook als ze al in de IISG-collectie aanwezig zijn. Een greep uit de titels: Muziek in de reclame, Reclame in oorlogstijd, Op gevels geschreven, De verborgen verleiders, Alles over behang, Twaalf wenken voor succes en geluk.
De collectie bevat veel herdenkings- en jubileumboeken, die goed aansluiten bij de uitgebreide NEHA collectie op dit gebied. Een paar voorbeelden: Honderd jaren lettergieterij in Amsterdam, Vijfentwintig jaar Vrij Nederland, Brinkers' Margarinefabrieken 1878-1953, 150 Jaren Van Gend & Loos 1796-1946. Ook de 133 titels periodieken bevatten mooie voorbeelden van grafische vormgeving in de reclame. Prikkels, huisorgaan van Proost en Brandt (1952-1981) is een prachtig tijdschrift dat op vele uiteenlopende manieren is vormgegeven. Elk nummer ziet er totaal anders uit.

Revue der Reclame december 1946 Verder zijn de complete jaargangen aanwezig van De Reclame (1922-1938), Revue der reclame (1938-1972), Ariadne (1946-1983) en niet te vergeten het aarboek van de Art Directors Club Nederland(bijna compleet van (1973-1996).
Met 229 beschrijvingen in de catalogus zijn in totaal ruim 800 plakboeken ontsloten. De kwaliteit van de plakboeken is niet altijd even goed. De pagina's plakken soms aan elkaar, soms laten de plaatjes los. De boeken geven een goed tijdsbeeld van de dag-en weekbladreclame in de jaren na de Tweede Wereldoorlog. Voorzover bekend zijn er ingangen gemaakt op het betreffende bureau. Voorbeelden hiervan zijn : Bauduin Marketing, Palm, Reclamebureau De La Mar en GGK Amsterdam. Verder zijn zoveel mogelijk merk- en bedrijfsnamen toegevoegd.

Plakboek Hatema 1964-1966 Plakboek Philips 1964 Er zijn bijvoorbeeld ruim 160 plakboeken van het Reclamebureau De La Mar die advertentie-afdrukken en knipsels uit de verschillende media bevatten met producten van de Koninklijke Verkade Fabrieken (Zaandam) en Philips Nederland N.V. Maar ook plakboeken betreffende personeelswerving vanuit de overheid (Rijksvoorlichtingsdienst, Ministerie van Defensie) en knipsels t.b.v. het Aidsfonds Amsterdam.

Tekst: Joke Zwaan
top