IISG

Steun! Stem! Staak!

Wederopbouw

Na de bevrijding komen de vooroorlogse partijen, vakbonden en organisaties terug. Scherpe politieke meningsverschillen worden vermeden, er moet worden samengewerkt. De oude politieke symbolen verdwijnen van de affiches: de rode vlag, de gebalde vuist en dergelijke. In plaats daarvan komen algemene, neutrale symbolen: de kaart van Nederland, bloemen, werktuigen die met metselen en bouwen te maken hebben. Alles staat in het teken van de wederopbouw. Andere grote kwesties van de tijd, zoals het onafhankelijk worden van Indonesië of de Koude Oorlog, zijn nauwelijks in de affiches terug te vinden.

Vooruitstrevende vormgevers werken nu liever voor culturele opdrachtgevers dan voor politieke. Daar krijgen ze meer vrijheid en mogelijkheden. Reclametekenaars en illustratoren hebben er geen moeite mee af en toe voor een politieke organisatie te werken. Ook de opdrachtgevers lijken alle moeite te doen om politieke affiches er niet meer als politieke affiches uit te laten zien. De vrolijke poppetjes, die ook in de reclame veel voorkomen, gaan alles overheersen. Propaganda wordt met het verleden en de oorlog geassocieerd, reclame daartegenover met het heden, met welvaart en vooruitgang. Toch worden ook in deze periode mooie, technisch soms zeer knappe affiches gemaakt.

 

1. Ontwerper onbekend, Duits grondgebied zonder Duitsers, 1945
2. Wim Brusse, Geeft voor wie zichzelve gaven, ca. 1945
3. Ies Spreekmeester, Waarheid Zomerfeest, 1947
4. André Kokke, Op voor recht en vrijheid, 1948
5. Bach Schuurmans, Nederland lichtpunt in een donkere wereld, 1948
6. Ontwerper onbekend, Kiest Welter, 1948
7. Reyn Dirksen, All our colours to the mast, ca. 1949
8. Alex Jagtenberg, Verbiedt de atoombom, ca. 1950
9. Ontwerper onbekend, Stemt AR, 1952
10. Koen van Os, NVV, 1955
11. Rein Snapper, NVV 1906-1956, 1956
12. Cornelius van Velsen, We heien door, 1956
13. Ontwerper onbekend, Communisme is vooruitgang, 1957
14. Bach Schuurmans, Er is maar één oplossing, 1958
15. Dick Bruna, Universitair Asyl Fonds, 1958
16. Cornelius van Velsen, 400.000 in de KAB, 1959

 

<< vorige hoofdstuk |terug naar lijst| volgende hoofdstuk >>

Op alle afbeeldingen, teksten en bestanden van deze site berusten auteursrechten. Niets mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming worden gekopieerd, vermenigvuldigd of verder verspreid. Meer inlichtingen bij de afdeling Publieksdiensten.


top