IISG

Surinamers: de keuze van Daan

Introductie

Daan LoeffIk ben een geboren en getogen Hagenaar. Voor mij komen de verschillende culturen, smaken en geuren van de stad samen op de Haagse Markt waar mijn moeder al sinds ik kan lopen haar boodschappen doet. Ook ik kom er minstens een keer per week. Op de Haagse Markt is Suriname overal om je heen; in het winkelende publiek en in de producten die er worden verkocht. Maar hoewel ik al jaren op de markt kom en er geniet van roti, moksi alesi, moksi meti en een broodje pom, wist ik tot voor kort maar weinig over de geschiedenis van Surinamers. Daar kwam in de zomer van 2007 verandering in. Door mijn specialisatie migratiegeschiedenis tijdens mijn bachelorstudie kwam ik voor een stage terecht bij het Historisch Beeldarchief Migranten.

Het doel van de stage was foto's te verzamelen van Surinamers die in de jaren vijftig en zestig naar Nederland kwamen. Ik verdiepte me in de literatuur over het onderwerp en raakte meteen gefascineerd. Hoe bezagen deze migranten hun eigen geschiedenis, hoe keken zij aan tegen de ontvangende Nederlandse samenleving en hoe was het hen sindsdien vergaan?

Tijdens mijn speurtocht naar de geschiedenis van Surinamers in Nederland heb ik op veel van mijn vragen antwoord gekregen. Ik heb een hoop bijzondere mensen ontmoet en het verbaasde mij keer op keer hoe gemakkelijk zij een deel van hun onvervangbare persoonlijke geschiedenis aan een jonge bakra beschikbaar stelden. Ik voel mij tot op de dag van vandaag vereerd. Ik kreeg fascinerende verhalen te horen en unieke foto's van verrassende kwaliteit te zien die nog veel generaties zullen boeien.

In de webtentoonstelling heb ik een selectie gemaakt uit het materiaal dat ik voor het HBM heb verzameld. Het zijn de beelden die volgens mij het meest voor zich spreken. Spontane beelden zoals het zelfportret van Carry-Ann Tjong Ayong, maar ook beelden met een mooie belichting op de kunstacademie in Tilburg. Rudolphine Kenswill als sterke Witte Piet dwingt alleen al in beeld respect af. Ook het bijna surrealistische portret van Johan Chandoe en Freddy Kantoor vóór een gigantische artificiële paddenstoel spreekt tot de verbeelding.

In deze tentoonstelling ziet u mijn favorieten, of het nu om de beeldtaal, het thema of het verhaal achter de foto gaat. Deze foto's zijn stuk voor stuk uniek en hebben bijna allemaal een mooi verhaal. Als uw nieuwsgierigheid is gewekt, in de database van het beeldarchief treft u nog veel meer foto's aan uit deze en andere Surinaamse collecties aan.

top